Organiseren en coördineren van het hulpverleningsproces bij meerdere zorgvragers

Code

AZ-AMB-4

Type

kern

Omschrijving

Het betreft de hulpverlening bij een groot(schalig) incident waarbij de ambulanceverpleegkundige in overeenstemming met de toegewezen taakverantwoordelijkheide de zorg voor meerdere slachtoffers organiseert, coördineert en/of uitvoert. In deze situatie kan sprake zijn van gevaarlijke stoffen en/of extreem geweld. Communiceren met zorgvrager, naasten en of omstanders is bemoeilijkt door uiteenlopende factoren (bijvoorbeeld: oplopende emoties, onrust, taalbarrière, culturele achtergrond). 

De activiteit omvat

  • Coördineren van de geneeskundige hulpverlening op de plaats van het incident tot aankomst van de OvD-G 
  • Organiseren van de ambulancehulpverlening voor T1 en T2 slachtoffers 
  • Coördineren van de hulpverlening op de gewondenverzamelplaats 
  • Organiseren en coördineren van de secundaire triage van T3 slachtoffers 
  • Uitvoeren van triage, behandeling en transport

Beperkingen

No content provided

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

  • Werkwijze en procedures bij een incident met meerdere slachtoffers 
  • De organisatie van geneeskundige hulpverlening bij grootschalige incidenten en rampen 
  • Opschalingsprotocollen, werkwijze en procedures 
  • Taken en verantwoordelijkheden van de verschillende taakverantwoordelijken en van de keten- en samenwerkingspartners 
  • Triage-urgentieklassen tijdens een grootschalig incident of ramp 
  • Communicatieprocessen (structuren en hulpmiddelen, meldingsprotocollen) 
  • Protocollen, werkwijze en procedures in geval van gevaarlijke stoffen en/of explosieven (CBRNE) 
  • Infectieziekten 
  • Protocollen, werkwijze en procedures in geval van extreem geweld 
  • Methodieken rond samenwerkingsprocessen (teamvaardigheden)

Vaardigheden

  • Een veilige werkomgeving bewerkstelligen (voor zichzelf, andere hulpverleners, omstanders) 
  • Zorgen voor herkenbaarheid als taakverantwoordelijke 
  • In kaart brengen van het incident middels METHANE 
  • Afstemmen met keten- en samenwerkingspartners over benodigde hulpverlening 
  • Coördineren van de zorgverlening op de plaats van het incident tot aankomst OvD-G 
  • Taakverantwoordelijkheden aanwijzen en instrueren 
  • Inventariseren van het aantal slachtoffers en de ernst van de verwondingen 
  • Aanwijzen en aansturen van triërende/tactisch hulpverlenende eenheden 
  • Slachtoffers clusteren voor efficiënte hulpverlening bij het ontbreken van directe afvoer 
  • Coördineren van de hulpverlening op de gewondenverzamelplaats 
  • Organiseren van het ambulancevervoer voor slachtoffers in volgorde van urgentie 
  • Organiseren en coördineren van de Secundaire triage van T3 slachtoffers op de opvanglocatie 
  • Organiseren van (ambulance)transport voor slachtoffers naar ziekenhuizen 
  • Hanteren van de vastgestelde communicatieprocessen en de daarbij behorende communicatiemiddelen doelgericht toepassen 
  • Kort, bondig en zakelijk communiceren

Gedrag

  • Leiderschap (bijv. aansturing van collega’s) waar dat gewenst is 
  • Blijft functioneren onder tijdsdruk en in een drukke, onrustige omgeving 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair) 
  • Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie 
  • Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen 
  • Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

De verwachting is dat de student aan het eind van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden. 
Edit | Back to EPA index