Zorgdragen voor de eerste (initiële) opvang van een zorgvrager binnen de acute setting
Code
AZ-opleiding-BAZ-2
Type
basisOmschrijving
Het betreft de methodische benadering van een zorgvrager, waarbij de (eerste) beoordeling en de noodzakelijke interventies centraal staan.
De activiteit omvat
• Benaderen van de (spoed)situatie (ABCDE-methodiek)
• Herkennen van een acuut bedreigde zorgvrager
• Verzamelen van relevante gegevens (zoals overdracht, anamnese, monitoring, lichamelijk onderzoek)
• Analyseren en interpreteren van de gegevens
• Bewaken van de gezondheidstoestand van de zorgvrager
• Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose
• Prioriteren en coördineren van verpleegkundige (acute) zorg
• Uitvoeren van interventies en zo nodig bijstellen
• Samenwerken met collega’s en andere zorgverleners; waar nodig (tijdig) inschakelen van hulp
• Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
• Evalueren en rapporteren van resultaten
• Herkennen van een acuut bedreigde zorgvrager
• Verzamelen van relevante gegevens (zoals overdracht, anamnese, monitoring, lichamelijk onderzoek)
• Analyseren en interpreteren van de gegevens
• Bewaken van de gezondheidstoestand van de zorgvrager
• Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose
• Prioriteren en coördineren van verpleegkundige (acute) zorg
• Uitvoeren van interventies en zo nodig bijstellen
• Samenwerken met collega’s en andere zorgverleners; waar nodig (tijdig) inschakelen van hulp
• Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
• Evalueren en rapporteren van resultaten
Beperkingen
Tot deze activiteit behoort niet:
• Het verlenen van hoogcomplexe zorg
• Zorgdragen voor
• Een kind (voor AMBU geldt deze beperking niet)
• De beademde zorgvrager
• Een patiënt binnen de reanimantiesetting (ILS/ALS)
• Het verlenen van hoogcomplexe zorg
• Zorgdragen voor
• Een kind (voor AMBU geldt deze beperking niet)
• De beademde zorgvrager
• Een patiënt binnen de reanimantiesetting (ILS/ALS)
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
• Methodieken om op systematische wijze gegevens te verzamelen
• Anatomie, fysiologie, pathologie en de samenhang van orgaansystemen - basis
• Vitale parameters en variaties hierop passend bij de patiënt (karakteristieken) en het onderliggende ziektebeeld
• Richtlijnen en behandelingsprotocollen zoals in de werkpraktijk worden gebruikt
• Relevante interventies bij acute aandoeningen binnen de gebruikte methodiek inclusief werking, bijwerkingen en effect
• Methodieken in communicatie en samenwerkingsprocessen
• Anatomie, fysiologie, pathologie en de samenhang van orgaansystemen - basis
• Vitale parameters en variaties hierop passend bij de patiënt (karakteristieken) en het onderliggende ziektebeeld
• Richtlijnen en behandelingsprotocollen zoals in de werkpraktijk worden gebruikt
• Relevante interventies bij acute aandoeningen binnen de gebruikte methodiek inclusief werking, bijwerkingen en effect
• Methodieken in communicatie en samenwerkingsprocessen
Vaardigheden
• Op methodische wijze gegevens verzamelen (ABCDE-methodiek)
• Op basis van de geconstateerde gezondheidsproblemen de urgentie bepalen (risicoanalyse)
• Normale vitale bevindingen en variaties hierop herkennen op basis van factoren passend bij de zorgvrager of het ziektebeeld
• Werk- en differentiaal diagnosen formuleren en klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren
• Gemotiveerde indicatie(s) voor interventie(s) stellen en indien nodig de benodigde apparatuur gebruiksklaar maken
• Prioriteiten aangeven binnen de planning van werkzaamheden
• Signaleren van en tijdig reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen
• Zorgdragen voor afstemming en methodische overdracht aan andere hulpverleners (bijv. bij een acute verslechtering, dienstoverdracht)
• Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
• Op basis van de geconstateerde gezondheidsproblemen de urgentie bepalen (risicoanalyse)
• Normale vitale bevindingen en variaties hierop herkennen op basis van factoren passend bij de zorgvrager of het ziektebeeld
• Werk- en differentiaal diagnosen formuleren en klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren
• Gemotiveerde indicatie(s) voor interventie(s) stellen en indien nodig de benodigde apparatuur gebruiksklaar maken
• Prioriteiten aangeven binnen de planning van werkzaamheden
• Signaleren van en tijdig reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen
• Zorgdragen voor afstemming en methodische overdracht aan andere hulpverleners (bijv. bij een acute verslechtering, dienstoverdracht)
• Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
Gedrag
• Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager
• Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair)
• Verantwoordelijk in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg en vraagt tijdig om assistentie
• Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in vraagt tijdig om hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen
• Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren
• Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair)
• Verantwoordelijk in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg en vraagt tijdig om assistentie
• Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in vraagt tijdig om hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen
• Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
De verwachting is dat de student na ½ jaar van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.