Hoogcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager met (acute) ritme en geleidingsstoornissen

Code

AZ-opleiding-CCU-3

Type

kern

Omschrijving

Het betreft de zorg aan een zorgvrager die opgenomen is met (acute) ritme-en/of geleidingsstoornissen, waarbij de zorgsituatie sterk wisselend en moeilijk voorspelbaar is. De zorgvrager verkeert in een toestand waarbij meerdere vitale functies moeten worden ondersteund en de ingestelde therapie voortdurend moet worden bijgesteld onder bewaking omdat de zorgvrager niet of onvoldoende reageert op de therapie.

De activiteit omvat

• Gestructureerd benaderen van de (spoed)situatie en het systematisch verzamelen van gegevens (ABCDE-methodiek)
• Systematisch verzamelen van gegevens (bijv. overdracht, anamnese, vitale functies, lichamelijk onderzoek)
• Bewaken en monitoren van vitale functies 
• Systematisch interpreteren van een geregistreerd hartritme en 12 afleidingen elektrocardiogram
• Verrichten diagnostisch onderzoek en verlenen direct benodigde zorg 
• Analyseren en interpreteren van gegevens 
• Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose 
• Bieden van voorstellen m.b.t. interventies en behandeling 
• Prioriteren en coördineren van verpleegkundige zorg
• Frequent bijstellen ingestelde therapie
• Uitvoeren van zorg en (risicovolle) verpleegtechnische handelingen
• Evalueren effect van verrichte interventies en indien nodig bijstellen beleid 
• Tijdig signaleren van onvoorziene, kritieke situaties (interventies bepalen)
• Informeren, instrueren en begeleiden van zorgvrager en naasten
• Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines; waar nodig inschakelen van hulp
• Evalueren en rapporteren van zorg

Beperkingen

• Tot deze activiteit behoort niet de zorg voor zorgvragers met ritme-en geleidingsstoornissen met hemodynamische stabiliteit

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

• Pathofysiologie en de symptomen van ritme en geleidingsstoornissen 
• Vitale parameters en variaties hierop passend bij de zorgvrager (karakteristieken) of het onderliggende ziektebeeld
• Diagnostiek van ritme-en geleidingsstoornissen
• Interpretatie 12-afleidingen ECG en laboratoriumuitslagen (bijv. cardiale markers)
• Behandeling van ritme-en geleidingstoornissen in de acute en niet acute fase (bijv. implanteerbare cardioverter defibrillator, positief/negatief chronotrope medicatie, positief/negatief dromotrope medicatie, cardioversie (elektrisch/chemisch), defibrillatie (extern), pacemaker)
• Complicaties behandeling ritme en geleidingsstoornissen
• Richtlijnen, behandelingsprotocollen t.a.v. ritme en geleidingstoornissen zoals in de werkpraktijk worden gebruikt

Vaardigheden

• Gestructureerd benaderen van de (spoed)situatie en het systematisch verzamelen van gegevens (ABCDE-methodiek)
• Op systematische wijze gegevens verzamelen,(denk aan overdracht, lab uitslagen, lichamelijk onderzoek, monitoring en metingen)
• Bewaken en monitoren van de vitale functies
• Systematisch interpreteren van een geregistreerd hartritme
• Systematisch interpreteren van een 12 afleidingen elektrocardiogram
• Interpreteren van de verzamelde gegevens en hieruit een verpleegkundige werk-en differentiaaldiagnose formuleren 
• Verklaren van de klinische presentatie vanuit de pathofysiologie van de ritme-en geleidingstoornis(sen)
• Aanvullende informatie verzamelen omeen duidelijker beeld te krijgen
• Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties op basis van de gezondheidsproblemen en de ingezette behandeling
• De gezondheidssituatie samenvatten, klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren vanuit de pathofysiologie van de (werk)diagnose
• Prioriteren binnen de planning en coördinatie van werkzaamheden
• De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doel-effect-risico’
• Interventies volgens de professionele standaarden uitvoeren (rekening houden met interventies die gecontra-indiceerd zijn)
• Voorstellen m.b.t. interventies en behandeling bieden 
• Assisteren bij (medische) interventies (bijv. bij het inbrengen van een centraal veneuze katheter, arterielijn)
• Interventies systematisch evalueren en waar nodig bijstellen.
• Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen 
• Beslissingen nemen die de (uitvoer van) zorg van de zorgvrager aangaan volgens de principes van informed consent 
• Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten 
• Methodisch overdragen aan collega’s en andere disciplines, ook onder tijdsdruk en in een stressvolle situatie (bijv. acute verslechtering)

Gedrag

• Toont verpleegkundige leiderschap
• Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
• Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair)
• Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie
• Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen
• Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

De verwachting is dat de student na 1 jaar de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.
Edit | Back to EPA index