Hoogcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager in de acute setting

Code

AZ-opleiding-MC-3

Type

specifiek

Omschrijving

Het betreft het verlenen van verpleegkundige zorg aan een algemene zorgvrager met een hoogcomplexe zorgvraag.

Kenmerken hoogcomplexe zorg op de MC
• De zorgvrager verkeert in een toestand waarbij meerdere vitale functies moeten worden ondersteund en/of overgenomen en waarbij de ingestelde therapie frequent moet worden bijgesteld omdat de zorgvrager niet of onvoldoende reageert op de therapie
• De gezondheidstoestand van de zorgvrager is sterk wisselend en moeilijk voorspelbaar

Andere kenmerken die de zorgsituatie op de MC hoogcomplex maken
• Actuele aandoeningen (somatisch, sociaal en/of psychisch) beïnvloeden elkaar in sterke mate 
• Er zijn meerdere specialismen/ketenpartners bij de directe zorg betrokken 
• De zorgvrager kan veranderingen niet zelf signaleren en/of adequaat reageren 
• De onrustige en/of verwarde zorgvrager 
• Er zijn veel/frequent (verpleegtechnische) interventies nodig 
• Risicovolle complicaties zullen zich vrijwel zeker voordoen 
• Naasten behoeven veel begeleiding 
• De communicatie is ernstig bemoeilijkt en behoeft voortdurend aandacht en inspanning 

De activiteit omvat

• Multidisciplinair samenwerken in teamverband 
• Systematisch verzamelen van gegevens (ABCDE-methodiek) 
• Bewaken en monitoren van de vitale functies 
• Analyseren en interpreteren van de bewakingsgegevens 
• Stellen van een verpleegkundige diagnose 
• Bieden van voorstellen m.b.t. interventies en behandeling 
• Plannen en coördineren van de zorg 
• Assisteren bij medische interventies en onderzoek en verlenen direct benodigde zorg 
• Uitvoeren van specifieke verpleegtechnische handelingen 
• Evalueren en frequent bijstellen van de ingestelde therapie 
• Signaleren van onvoorziene en kritieke situaties en daarna handelen 
• Voorbereiden en begeleiden van overplaatsing en transport 
• Informeren, instrueren en begeleiden van zorgvrager en naasten 
• Rapporteren en overdragen van zorg 

Beperkingen

Tot deze activiteit behoort niet:
• Zorg verlenen aan een zorgvrager met een circulatiestilstand in een IlS/ALSsetting
• Hoogcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager met een neurologische aandoening

Voorwaardelijkheden
De EPA kan worden afgerond wanneer: 
• De EPA’s ‘Basis Acute Zorg’ zijn toevertrouwd 
• De kern EPA’s zijn toevertrouwd 

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

• Methodieken rond samenwerkingsprocessen (teamvaardigheden) 
• Methoden voor verzamelen van gegevens (bijv. ABCDE, AMPLE) en risicoinschatting (MEWS) 
• Diagnostiek en onderzoek 
• Anatomie, fysiologie, pathologie en de samenhang van de betrokken orgaansystemen (respiratoir-, circulatoir-, neurologisch-, afweer-, thermoregulatie-, digestief, zintuigelijke-, endocrien-, urogenitaal-, hemostatisch systeem) 
• Comorbiditeit 
• MOF 
• Oorzaken, behandeling en specifieke observaties bij verwardheid (delier, psychiatrische aandoening, neurologische aandoening) 
• Farmacodynamiek en farmacokinetiek 
• Interpretatie van gegevens, (monitor, ecg, labwaarden, elektrolyten en vochtbalans) 
• Specifieke verpleegkundige interventies/ handelingen 
• Acute bedreigingen van vitale functies 
• Richtlijnen, behandelingsprotocollen en standaarden zoals in de werkpraktijk worden gebruikt 
• Relevante interventies bij acute aandoeningen (werking, bijwerking en effect) 
• Communicatietechnieken bij verstoorde spraak e/o verwardheid (delier) 
• Begeleiding van de zorgvrager die veranderingen niet zelf kan signaleren en/of adequaat kan reageren 

Vaardigheden

• Op methodische wijze gegevens verzamelen en op basis van de geconstateerde gezondheidsproblemen de urgentie bepalen 
• Bewaken en monitoren van de vitale functies 
• De gezondheidssituatie samenvatten en hieruit een verpleegkundige werken differentiaaldiagnose formuleren 
• Prioriteren binnen de planning en coördinatie van werkzaamheden 
• De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doeleffect-risico’ 
• Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties gerelateerd aan de onderliggende (werk)diagnose en ingezette behandeling 
• Assisteren bij (medische) onderzoek en behandeling en benodigde apparatuur gebruiksklaar 
• Anticiperen op mogelijke veranderingen in de (somatische, sociale en/of psychische) gezondheidstoestand van de zorgvrager, proactief handelen en improviseren 
• Interventies en voorbehouden handelingen volgens de professionele standaarden uitvoeren 
• Interventies evalueren en zo nodig bijstellenstellen in overleg met de behandelaar 
• Voorstelen bieden m.b.t. interventies en behandeling 
• Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen 
• Beslissingen nemen die de (uitvoer van) zorg van de zorgvrager aangaan volgens de principes van informed consent 
• Begeleiding bieden, instrueren en uitleg geven aan de zorgvrager en naasten t.a.v. behandeling, nabehandeling en controle 
• Knelpunten herkennen in de communicatie, rekening houden met de (responsieve) mogelijkheden van de zorgvrager en omgaan met moeilijke situaties als weerstand, heftige emoties en lastige interactiepatronen 
• Overdragen en consulteren volgens de uitgangspunten van de SBAR-methodiek 

Gedrag

• Toont een proactieve houding en verpleegkundig leiderschap 
• Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
• Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair) 
• Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie 
• Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen 
• Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren 

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

Dit is een specifieke EPA. De verwachting is dat de student na de opleiding (BAZ en kern EPA’s) de EPA toevertrouwd kan worden op supervisieniveau 4. 
Edit | Back to EPA index