Zorg verlenen aan een zorgvrager na trauma waarbij de vitale functies niet direct bedreigd zijn (alle leeftijden)

Code

AZ-opleiding-SEH-3

Type

kern

Omschrijving

Het betreft de totale zorg aan de spoedeisende hulpvrager (alle leeftijden) specifiek gericht op traumazorg. De gezondheidstoestand van de zorgvrager is hierbij stabiel deze wisselt nauwelijks en is voorspelbaar (laagcomplex). De vitale functies van de zorgvrager worden bewaakt en behoeven geen intensieve ondersteuning. Centraal tijdens de opname staat diagnostiek en (eventuele) behandeling van trauma.

Hieronder valt onder meer 

  • Patiënten waarbij gips en/of verband aangelegd moet worden 
  • Zorg bij letsels waarbij geen vitale functie worden bedreigd (bijv. fracturen, pees en band letsel, luxaties en distorsies, licht traumatisch hersenletsel, stomp buiktrauma) 
  • Specifieke traumazorg bij kwetsbare groepen (het kind, de oudere en de zwangere zorgvrager)

De activiteit omvat

  • Systematisch verzamelen van gegevens (bijv. overdracht, anamnese, vitale functies, lichamelijk onderzoek) 
  • Verrichten diagnostisch onderzoek en verlenen direct benodigde zorg 
  • Bewaken en monitoren van vitale functies 
  • Analyseren en interpreteren van gegevens 
  • Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose 
  • Prioriteren en coördineren van verpleegkundige zorg 
  • Uitvoeren van zorg en (risicovolle) verpleegtechnische handelingen 
  • Signaleren van onvoorziene, kritieke situaties (interventies bepalen) 
  • Evalueren van reacties na toegepaste interventies en deze zo nodig bijstellen 
  • Informeren, instrueren en begeleiden van zorgvrager en naasten (inclusief nazorg) 
  • Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines; waar nodig inschakelen van hulp 
  • Evalueren en rapporteren van zorg

Beperkingen

No content provided

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

  • Methodieken om op systematische wijze gegevens te verzamelen (bijv. ABCDE, EMV, AVPU, Revised Trauma Score (RTS), Pijnscore, NRS, AMPLE) 
  • Richtlijnen, behandelingsprotocollen en standaarden zoals in de werkpraktijk worden gebruikt bij trauma niet vitaal bedreigd 
  • Stralingshygiëne 
  • Traumamechanismen in relatie tot het te verwachten letsel 
  • Specifieke traumazorg bij kwetsbare groepen (kind, de oudere en de zwangere zorgvrager) 
  • Gips- en verbandleer 
  • AO-fractuurclassificatie 
  • (Fractuur)Symptomen en (verpleegkundige) behandeling van letsels van onder andere bewegingsapparaat (zoals pees en band letsel, luxaties en distorsies), wervelkolom (stomp), buiktrauma, gebit- en aangezichtsletsel, licht traumatisch schedelhersenletsel 
  • Farmacologie bij trauma (bijv. pijnstilling, trombose profylaxe) 
  • Weke delen problematiek 
  • Protocollen en richtlijnen passend bij de acute zorg aan de niet vitaal bedreigde zorgvrager na trauma

Vaardigheden

  • Op methodische wijze gegevens verzamelen, een gestructureerde en op de situatie toegespitste anamnese afnemen 
  • Lichamelijk onderzoek uitvoeren en metingen verrichten (fractuursymptomen, vaat- en zenuwstatus, toestand huid en weke delen) 
  • Herkennen van signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld 
  • Assisteren of begeleiden bij onderzoek en behandeling 
  • Interpreteren van de verzamelde gegevens en variaties van vitale parameters op basis van karakteristieken van de zorgvrager en kenmerken van het onderliggende ziektebeeld (trauma) 
  • Aard en ernst van het letsel, de diagnose, de juiste behandeling en de complicaties inschatten 
  • De gezondheidssituatie samenvatten, klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren vanuit de pathofysiologie van de (werk)diagnose (fractuurclassificatie) 
  • Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties gerelateerd aan de onderliggende (werk)diagnose en ingezette behandeling 
  • Prioriteren binnen de planning van werkzaamheden 
  • De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doeleffect-risico’ 
  • Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen 
  • Overdragen en consulteren volgens de uitgangspunten van de SBARmethodiek 
  • Begeleiding en uitleg geven aan de zorgvrager en naasten t.a.v. behandeling, nabehandeling en controle

Gedrag

  • Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair) 
  • Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie 
  • Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen 
  • Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

De verwachting is dat de student na ½-1jaar van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden. 
Edit | Back to EPA index