Zorgdragen voor de eerste opvang van een vitaal bedreigd kind

Code

AZ-opleiding-SEH-4

Type

specifiek

Omschrijving

Het betreft de zorg die wordt verleend bij de opvang van een vitaal bedreigd kind (leeftijd 0 - 18 jaar) bij opname en/of een situatie waarbij er sprake is van een acute verslechtering van een vitale functie die een directe behandeling behoeft. Het kind is respiratoir, hemodynamisch, metabool of neurologisch bedreigd. De vitale functies worden bewaakt en ondersteund. Het kind wordt eventueel voorbereid op overplaatsing naar een intensive care voor kinderen of naar een ander ziekenhuis. 

De activiteit omvat

  • Gestructureerd benaderen van de (spoed)situatie (ABCDE-methodiek) 
  • Verzamelen van relevante gegevens (zoals overdracht, (hetero)anamnese, monitoring, lichamelijk onderzoek) 
  • Meten en beoordelen van de vitale functies (PEWS/MEWS) 
  • Angstreductie techniek m.b.t. vitaal bedreigd kind toepassen 
  • Herkennen van signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld 
  • Analyseren en interpreteren van de gegevens 
  • Bewaken van de gezondheidstoestand van het kind 
  • Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose 
  • Prioriteren en coördineren van verpleegkundige (acute) zorg 
  • Evalueren en zo nodig bijstellen van interventies van de therapie (in overleg met de behandelaar) 
  • Samenwerken met collega’s en andere zorgverleners; waar nodig hulp inschakelen 
  • Opvangen van ouders/verzorgers/gezin rondom het vitaal bedreigd kind 
  • Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten 
  • Evalueren en rapporteren van resultaten 
  • Overplaatsen en verzorgen van transport

Beperkingen

  • Tot deze activiteit behoort niet de zorg aan het vitaal bedreigde kind met (poly)trauma 

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

  • Gestructureerde benaderingen en methodieken bij kinderen (ABCDE, GCS, SBARR/ PEWS/MEWS) 
  • Onderzoek bij kinderen (bijv. pediatric assessment triangle) 
  • Anatomie, fysiologie en pathologie van aandoeningen die voorkomen bij een vitaal bedreigd kind van 0-18 jaar (bijv. circulatoir, neurologisch, respiratoire bedreiging) 
  • Spoedeisende aandoeningen en bijbehorende interventies bij vitaal bedreigde kinderen (bijv. shock, sepsis, benauwdheid, intoxicatie, convulsies, diabetes keto acidose) 
  • Monitoring kind, de normale en afwijkende waarden van de vitale functies bij kinderen in de verschillende levensfasen 
  • Oxygenatie en ventilatieproblematiek 
  • Ademhaling ondersteunende therapie (neusbril, high flow, CPAP, non rebreathing masker) 
  • Ritme en geleidingsstoornissen 
  • Neurocontroles (bijv. AVPU, EMV, MRC, pupillen, fontanel) 
  • Cardiopulmonale resuscitatie volgens BLS en APLS 
  • Methodieken (bijv. pijn, angstreductie) bij een vitaal bedreigd kind 
  • Verdovingstechnieken en werking bij een vitaal bedreigd kind 
  • Farmacologie en doseringen bij een vitaal bedreigd kind 
  • Copingstrategieën van ouders in een acute (spoed) situatie 
  • Protocollen en richtlijnen rond het vitaal bedreigd kind zoals in de werkpraktijk worden gebruikt 
  • Relevante (verpleegkundige) interventies bij acute aandoeningen inclusief werking, bijwerkingen en effect (bijv. botnaald) 
  • Methodieken in communicatie- en samenwerkingsprocessen 
  • Richtlijnen overplaatsing en transport

Vaardigheden

  • Op methodische wijze gegevens verzamelen, lichamelijk onderzoek uitvoeren, metingen verrichten 
  • Invullen scorelijsten met betrekking tot pijn, neurologische controles, voedingstoestand in het kader van de acute aandoening 
  • Herkennen en behandelen van angst en pijn (angstreductietechniek) 
  • Herkennen van signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld 
  • Bewaken van de vitale functies, monitoren van de gezondheidstoestand, interpreteren van afwijkende waarden 
  • Interpreteren van de verzamelde gegevens en hieruit een differentiaaldiagnose formuleren 
  • Differentiaaldiagnose hanteren bij de interpretatie van observaties en gegevens 
  • De gezondheidssituatie samenvatten, klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren vanuit de pathofysiologie van de (werk)diagnose 
  • Prioriteren binnen de planning en coördinatie van werkzaamheden 
  • De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doeleffect-risico’ © CZO Flex Level AZ-opleiding-SEH-4 Zorgdragen voor de eerste opvang van een vitaal bedreigd kind 35 
  • Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties op basis van de gezondheidsproblemen en ingezette behandeling 
  • De noodzaak onderkennen wanneer een relevant probleem zichtbaar wordt en tot interventie komen 
  • Assisteren bij (medische) interventies (bijv. inbrengen botnaald, centrale toegang, lumbaalpunctie, thoraxdrainage) 
  • Zorg dragen voor een vrije ademweg en toepassen van verschillende noninvasieve beademingstechnieken bij kinderen van verschillende leeftijden 
  • Medicatie klaarmaken (bijv. oplossingen en verdunningen) m.b.v. doseringsschema en deze toedienen 
  • Evalueren en zo nodig bijstellen van interventies 
  • Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen 
  • Creëren van een veilige en comfortabele omgeving voor het kind, rekening houdend met privacy 
  • Informeren, instrueren en begeleiden van het kind en de ouder(s) /verzorgers/ naasten 
  • Herkennen van knelpunten in de communicatie en omgaan met moeilijke situaties als weerstand, heftige emoties en lastige interactiepatronen 
  • Overdragen en consulteren volgens de uitgangspunten van de SBARmethodiek 
  • Zorgdragen voor een goede afstemming en informatievoorziening tussen de verschillende disciplines 
  • Overplaatsing en transport voorbereiden volgens geldende richtlijnen

Gedrag

  • Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair) 
  • Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie 
  • Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen 
  • Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

Dit is een specifieke EPA. De verwachting is dat de student na de opleiding (BAZ en kern EPA’s) de EPA toevertrouwd kan worden op supervisieniveau 4. 
Edit | Back to EPA index