Zorg verlenen aan zorgvragen na (poly)trauma waarbij de vitale functies direct bedreigd zijn
Code
AZ-opleiding-SEH-5
Type
specifiekOmschrijving
Het betreft het zorg verlenen aan een zorgvrager (alle leeftijden) na een (poly) trauma in een level 1 of 2 ziekenhuis, waarbij de vitale functies direct bedreigd zijn. Er is sprake van midden of hoogcomplexe zorg, waarbij de zorgvrager een instabiele, sterk wisselende en moeilijk voorspelbare gezondheidstoestand heeft. Bij een polytrauma is sprake van ten minste twee letsels die beide klinische behandeling vereisen of die beide tot circulatoire en systemische reacties kunnen leiden. Belangrijk hierbij is de multidisciplinaire benadering, met aandacht voor de team-resource management (TRM) technieken.
De activiteit omvat
- Samenwerken in een multidisciplinair team
- Systematisch verzamelen van gegevens (bijv. overdracht, anamnese, vitale functies, lichamelijk onderzoek)
- Bewaken en monitoren van vitale functies
- Verrichten diagnostisch onderzoek en verlenen direct benodigde traumazorg
- Intensivering van de bewaking van de vitale functies
- Analyseren en interpreteren van de bewakingsgegevens
- Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose
- Bieden van voorstellen m.b.t. interventies en behandeling aan de behandelaar
- Prioriteren en coördineren van verpleegkundige zorg
- Uitvoeren van verpleegtechnische handelingen
- Evalueren van de toegepaste interventies en deze zo nodig bijstellen (in overleg met behandelaar)
- Signaleren van onvoorziene, kritieke situaties en interventies bepalen (waar nodig tijdig hulp inschakelen)
- Informeren, instrueren en begeleiden van zorgvrager en naasten
- Voorbereiden en begeleiden van overplaatsing en transport
- Opstarten van de ketenzorg
- Rapporteren en overdragen van zorg
Beperkingen
No content provided
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
- Human Factors & Team Resource Management
- Organisatie en activatie van een traumateam
- Traumatisch letsel (bijv. neurotrauma, near drowning, brandwonden)
- Fysiologische respons van het lichaam na trauma
- ‘Damage control’ interventies
- Massatransfusieprotocol van bloedproducten
- (Trauma)pijnmanagement
- Hoogcomplexe traumazorg bij kwetsbare groepen (de baby, het kind, de oudere en de zwangere zorgvrager)
- Richtlijnen, behandelingsprotocollen en standaarden zoals in de werkpraktijk worden gebruikt bij trauma vitaal bedreigd
- Opgeschaalde of rampsituatie (bijv. ZIROP, gewondenspreidingsplan, CBRNramp)
- Toepassing en gebruik ondersteunende apparatuur (bijv. Level 1, tourniquet)
Vaardigheden
- Samenwerken binnen een interdisciplinair team
- Op methodische wijze gegevens verzamelen, lichamelijk onderzoek uitvoeren, metingen verrichten
- Bewaken en monitoren van de vitale functies en waar nodig intensivering van de bewaking van de vitale functies
- De gezondheidssituatie samenvatten, klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren vanuit de pathofysiologie van de (werk)diagnose
- Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties op basis van de gezondheidsproblemen en ingezette behandeling
- Verpleegtechnische handelingen uithangen
- Prioriteren binnen de planning en coördinatie van werkzaamheden
- De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doeleffect-risico’
- Assisteren bij (medische) interventies (bijv. intubatie, lumbaalpunctie, thoraxdrainage)
- Interventies volgens de professionele standaarden uitvoeren, apparatuur bedienen volgens de geldende richtlijnen
- De noodzaak tot interventie onderkennen wanneer een relevant probleem zichtbaar wordt
- Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen,
- Zorgdragen voor een goede afstemming en informatievoorziening met de verschillende disciplines
- Bepalen van het juiste moment om berichten/ opmerkingen te delen
- Een gedeelde visie op de gezamenlijke taak creëren d.m.v. tussentijdse briefing en delen van informatie (zorgen en/of bedenkingen)
- Voorwaarden voor effectieve communicatie creëren (bijv. helder formuleren, juiste woorden gebruiken, ‘closed-loop’ communicatietechniek toepassen)
- Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
- Knelpunten in de communicatie met zorgvrager en naasten herkennen en omgaan met moeilijke situaties als weerstand, heftige emoties en lastige interactiepatronen
- Voorbereiden en begeleiden van overplaatsing en transport
Gedrag
- Toont verpleegkundig leiderschap (bijv. aansturing van collega’s)
- Schept orde in een onverwachte gecompliceerde situatie
- Past de TRM-principes toe
- Blijft effectief functioneren onder tijdsdruk en in een omgeving waarin veel activiteiten plaats vinden
- Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager
- Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair)
- Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie
- Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen
- Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
Dit is een specifieke EPA. De verwachting is dat de student na de opleiding (BAZ en kern EPA’s) de EPA toevertrouwd kan worden op supervisieniveau 4.