Hoogcomplexe zorg verlenen aan een zorgvrager in een acute setting

Code

ic-4

Type

basis

Omschrijving

Het betreft zorg in de hoogcomplexe zorgsituatie in de acute setting. 

Kenmerken hoogcomplexe zorg 
  • De gezondheidstoestand van de zorgvrager is sterk wisselend en moeilijk voorspelbaar 
  • De zorgvrager verkeert in een toestand waarbij meerdere vitale functies moeten worden ondersteund en/of overgenomen en waarbij de ingestelde therapie voortdurend moet worden bijgesteld omdat de zorgvrager niet of onvoldoende reageert op de therapie

Andere kenmerken die de zorgsituatie hoogcomplex maken 
  • Risicovolle complicaties zullen zich vrijwel zeker voordoen 
  • Actuele aandoeningen (somatisch, sociaal en/of psychisch) zijn van invloed op de stabiliteit (bijv. co-morbiditeit) 
  • Er zijn meerdere specialismen/ketenpartners bij de directe zorg voor de zorgvrager betrokken 
  • De zorgvrager kan veranderingen niet zelf signaleren en/of hierop adequaat reageren (cognitieve beperking, fysieke beperking) 
  • Er zijn meerdere snel opeenvolgende verpleegtechnische interventies nodig 
  • Communicatie met zorgvrager en/of naasten is bemoeilijkt door uiteenlopende factoren (bijvoorbeeld oplopende emoties, onrust, taalbarrière, culturele achtergrond) Binnen deze EPA is specifieke aandacht voor Multi Organ Failure (MOF).

De activiteit omvat

  • Multidisciplinair samenwerken in teamverband 
  • Systematisch verzamelen van gegevens (ABCDE-methodiek) 
  • Bewaken en monitoren van vitale functies 
  • Analyseren en interpreteren van de bewakingsgegevens 
  • Stellen van een (verpleegkundige) werkdiagnose 
  • Bieden van voorstellen m.b.t. interventies en behandeling 
  • Prioriteren en coördineren van verpleegkundige zorg 
  • Assisteren bij diagnostisch onderzoek en verlenen direct benodigde zorg 
  • Uitvoeren van zorg en (risicovolle) verpleegtechnische handelingen 
  • Frequent bijstellen van ingestelde therapie 
  • Tijdig signaleren van onvoorziene, kritieke situaties (interventies bepalen) 
  • Evalueren en zo nodig bijstellen van interventies (in overleg met behandelaar) 
  • Informeren, instrueren en begeleiden van zorgvrager en naasten 
  • Voorbereiden en begeleiden van overplaatsing en transport 
  • Rapporteren en overdragen van zorg

Beperkingen

No content provided

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

  • Methodieken rond samenwerkingsprocessen (teamvaardigheden) 
  • Methodieken om op systematische wijze gegevens te verzamelen en te communiceren (bijv. ABCDE, AMPLE, SBARR), methoden voor risico inschatting, vroeg signalering en probleemherkenning (bijvoorbeeld MEWS) 
  • Anatomie, fysiologie, pathologie en de samenhang van de betrokken orgaansystemen (respiratoir-, circulatoir-, neurologisch-, afweer-, thermoregulatie-, digestief, zintuigelijke-, endocrien-, urogenitaal-, hemostatisch systeem) 
  • Farmacodynamiek en farmacokinetiek 
  • Vitale parameters en variaties hierop passend bij de patiënt (karakteristieken) en het onderliggende ziektebeeld en/of orgaanfalen 
  • Interpretatie van labwaarden 
  • Vocht en elektrolytenbalans 
  • Diagnostiek en onderzoek (bijv. invasieve metingen) 
  • Acute bedreigingen van vitale functies (bijv. shock, circulatiestilstand) 
  • Interventies bij acute aandoeningen (werking, bijwerking en effect) 
  • Richtlijnen, behandelingsprotocollen en standaarden zoals in de werkpraktijk worden gebruikt

Vaardigheden

  • Op methodische wijze gegevens verzamelen en op basis van de geconstateerde gezondheidsproblemen de urgentie bepalen 
  • Bewaken en monitoren van de vitale functies 
  • Interpreteren van de verzamelde gegevens en hieruit een (verpleegkundige) werk- en differentiaaldiagnose formuleren 
  • Variaties van vitale parameters in verband brengen met karakteristieken van de zorgvrager of kenmerken van het onderliggende ziektebeeld 
  • De gezondheidssituatie samenvatten, klachten en (potentiële) gezondheidsproblemen verklaren vanuit de pathofysiologie van de (werk)diagnose 
  • Inventariseren van (potentiële) risico`s voor (vitale) lichaamsfuncties op basis van de gezondheidsproblemen en ingezette behandeling 
  • Prioriteren binnen de planning en coördinatie van werkzaamheden 
  • De keuze en planning van interventies afwegen door middel van ‘doeleffect-risico’ 
  • Samenwerken en afstemmen met collega’s en andere disciplines 
  • Assisteren bij onderzoek en (medische) interventies (bijv. intubatie, lumbaalpunctie, thoraxdrainage) 
  • Interventies volgens de professionele standaarden uitvoeren, apparatuur bedienen volgens de geldende richtlijnen 
  • Signaleren van en reageren op (dreigende) gezondheidsveranderingen 
  • Beslissingen nemen die de (uitvoer van) zorg van de zorgvrager aangaan volgens de principes van informed consent 
  • Informeren, instrueren en begeleiden van de zorgvrager en diens naasten
  • Methodisch overdragen aan andere hulpverleners en de eigen hulpverlening hierop afstemmen, ook onder tijdsdruk en in een stressvolle situatie (bijv. acute verslechtering, dienstoverdracht)

Gedrag

  • Draagt bij aan samenwerking binnen het team op inhoud en proces 
  • Verpleegkundige leiderschap 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met zorgvragers en hun naasten, rekening houdend met evt. beperkingen van de zorgvrager 
  • Toont professionele en respectvolle omgang met betrokken collega’s (interdisciplinair) 
  • Stelt zich verantwoordelijk op in het hanteren van de grenzen van de eigen deskundigheid als gespecialiseerde verpleegkundige binnen de acute zorg vraagt tijdig om assistentie 
  • Schat eigen behoefte aan psychosociale zorg in en vraagt hulp bij verwerking van traumatiserende gebeurtenissen 
  • Ontwikkelt zich door kritisch te reflecteren op het eigen handelen en zo nodig actie te ondernemen om de eigen bekwaamheid te verbeteren

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

De verwachting is dat de student na 1-1 ½ jaar van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.

Edit | Back to EPA index