Zorgdragen voor een patiënt met een chronische neurologische aandoening
Code
LZ-opleiding-NEU-1
Type
kernOmschrijving
Het betreft het zorgdragen voor patiënten met aandoeningen op het gebied van het centraal zenuwstelsel, auto-immuun ziekten, ruimte-innemende processen en/of degeneratieve en neuromusculaire aandoeningen.
De activiteit omvat
• Afnemen van een (hetero)anamnese specifiek gericht op de chronische aandoening, zorgbehoefte, kwetsbaarheid, mantelzorg en zingeving
• Signaleren van symptomen krachtsvermindering van de ledematen, bewustzijn daling, problemen in de cognitie, communicatieproblemen,
slikproblemen
• Inventariseren van zorgnetwerk, hulpbronnen (formeel en informeel), woonsituatie en beschikbare voorzieningen
• Samen met de patiënt en het netwerk analyseren van de draagkracht – draaglast van beiden
• Ondersteunen van de patiënt bij besluitvorming met behulp van shared decision making
• Met behulp van klinisch redeneren plannen, uitvoeren en evalueren van begeleiding, ondersteuning en zorg
• Informeren over en begeleiden tijdens diagnostisch en behandelproces
• Stimuleren van het zelfmanagement van de patiënt en diens naasten
• Overdragen van zorg aan collega’s in de instelling en binnen het netwerk
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige neurologische expertise in het multidisciplinair team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
• Signaleren van symptomen krachtsvermindering van de ledematen, bewustzijn daling, problemen in de cognitie, communicatieproblemen,
slikproblemen
• Inventariseren van zorgnetwerk, hulpbronnen (formeel en informeel), woonsituatie en beschikbare voorzieningen
• Samen met de patiënt en het netwerk analyseren van de draagkracht – draaglast van beiden
• Ondersteunen van de patiënt bij besluitvorming met behulp van shared decision making
• Met behulp van klinisch redeneren plannen, uitvoeren en evalueren van begeleiding, ondersteuning en zorg
• Informeren over en begeleiden tijdens diagnostisch en behandelproces
• Stimuleren van het zelfmanagement van de patiënt en diens naasten
• Overdragen van zorg aan collega’s in de instelling en binnen het netwerk
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige neurologische expertise in het multidisciplinair team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
Beperkingen
• Tot deze activiteit behoort niet de zorg aan patiënten jonger dan 16 jaar
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
• Anatomie, fysiologie en pathologie van het centraal- en perifeer zenuwstelsel
• Benigne en maligne ruimte-innemende processen
• Degeneratieve en neuromusculaire aandoeningen
• Positieve gezondheid
• Copingstrategieën
• Sociale kaart en netwerk
• Zorgpaden binnen de doelgroep
• Benigne en maligne ruimte-innemende processen
• Degeneratieve en neuromusculaire aandoeningen
• Positieve gezondheid
• Copingstrategieën
• Sociale kaart en netwerk
• Zorgpaden binnen de doelgroep
Vaardigheden
• Anticiperen op en signaleren van verandering in balans draagkracht/-last bij patiënt en mantelzorg
• Voorlichten, instrueren, shared decision making
• Monitoring vitale functies, meetinstrumenten/klinimetrie toepassen
• Persoonsgericht werken op basis van richtlijnen en zorg- /behandelprotocollen
• Persoonsgericht communiceren
• Bevorderen zelfredzaamheid
• Coördineren van zorg en uitvoeren casemanagement
• Samenwerken en overdragen in het formele en informele zorgnetwerk
• Verpleegkundig leiderschap op gebied van innovatie, kwaliteit (EBP), coördinatie van zorg en coachen van het team
• Voorlichten, instrueren, shared decision making
• Monitoring vitale functies, meetinstrumenten/klinimetrie toepassen
• Persoonsgericht werken op basis van richtlijnen en zorg- /behandelprotocollen
• Persoonsgericht communiceren
• Bevorderen zelfredzaamheid
• Coördineren van zorg en uitvoeren casemanagement
• Samenwerken en overdragen in het formele en informele zorgnetwerk
• Verpleegkundig leiderschap op gebied van innovatie, kwaliteit (EBP), coördinatie van zorg en coachen van het team
Gedrag
• Toont empathie, Beweegt mee in de patiëntsituatie
• Heeft een open houding, is toegankelijk, gericht op het welbevinden van de patiënt en diens netwerk
• Ziet en plaatst de patiënt in het gehele levens-/ziekteproces
• Is alert op ethische dilemma’s en maakt deze bespreekbaar
• Erkent het chronisch karakter van ziek zijn en de gevolgen daarvan op kwaliteit van leven van de patiënt en zijn naasten
• Waarborgt de autonomie van de patiënt
• Heeft een open houding, is toegankelijk, gericht op het welbevinden van de patiënt en diens netwerk
• Ziet en plaatst de patiënt in het gehele levens-/ziekteproces
• Is alert op ethische dilemma’s en maakt deze bespreekbaar
• Erkent het chronisch karakter van ziek zijn en de gevolgen daarvan op kwaliteit van leven van de patiënt en zijn naasten
• Waarborgt de autonomie van de patiënt
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
De verwachting is dat de student aan het einde van de opleiding de EPA op
supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.
supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.