Zorgdragen voor patiënt met een neuroacute aandoening
Code
LZ-opleiding-NEU-3
Type
kernOmschrijving
Het betreft het zorgdragen voor patiënten met een neuro-acute (neurovasculaire, neurotraumatische of neuro-infectieuze) aandoening.
De activiteit omvat
• Afnemen van een (hetero)anamnese specifiek gericht op neuro-acute aandoening
• Monitoren vitale functies, signaleren symptomen en inzetten van meetinstrumenten zoals de EMV-score (Glasgow coma scale) bij acute
neurologische aandoeningen of neurotrauma’s
• Signaleren en herkennen van ritmestoornissen zoals atriumfibrilleren tijdens de acute fase na CVA en passende interventies inzetten
• Signaleren van slikproblemen en aanvullende interventies inzetten
• Signaleren en begeleiding van cognitieve beperkingen ten gevolge van Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)
• Signaleren en herkennen van verschillende epileptische insulten en passende interventies inzetten
• Informatie, instructie en begeleiding geven bij diagnostisch onderzoek
• Met behulp van klinisch redeneren verpleegplan opstellen, uitvoeren en evalueren
• Uitvoeren acute interventies gericht op voorkomen of beperken van schade als gevolg van aandoening
• Informeren en instrueren patiënt en netwerk gericht op oorzaken en gevolgen van de aandoening
• Zorg inrichten op basis van functioneren op somatisch, psychisch, maatschappelijk en spiritueel gebied
• Begeleiden patiënt en diens naasten bij gedragsveranderingen in acute fase
• Samenwerken in multidisciplinair team in acute en/of levensbedreigende situatie
• Overdragen zorg aan collega’s in de instelling en binnen het netwerk
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige neurologische expertise in het multidisciplinair team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
• Monitoren vitale functies, signaleren symptomen en inzetten van meetinstrumenten zoals de EMV-score (Glasgow coma scale) bij acute
neurologische aandoeningen of neurotrauma’s
• Signaleren en herkennen van ritmestoornissen zoals atriumfibrilleren tijdens de acute fase na CVA en passende interventies inzetten
• Signaleren van slikproblemen en aanvullende interventies inzetten
• Signaleren en begeleiding van cognitieve beperkingen ten gevolge van Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)
• Signaleren en herkennen van verschillende epileptische insulten en passende interventies inzetten
• Informatie, instructie en begeleiding geven bij diagnostisch onderzoek
• Met behulp van klinisch redeneren verpleegplan opstellen, uitvoeren en evalueren
• Uitvoeren acute interventies gericht op voorkomen of beperken van schade als gevolg van aandoening
• Informeren en instrueren patiënt en netwerk gericht op oorzaken en gevolgen van de aandoening
• Zorg inrichten op basis van functioneren op somatisch, psychisch, maatschappelijk en spiritueel gebied
• Begeleiden patiënt en diens naasten bij gedragsveranderingen in acute fase
• Samenwerken in multidisciplinair team in acute en/of levensbedreigende situatie
• Overdragen zorg aan collega’s in de instelling en binnen het netwerk
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige neurologische expertise in het multidisciplinair team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
Beperkingen
• Tot deze activiteit behoort niet de zorg aan patiënten jonger dan 16 jaar
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
• Anatomie, fysiologie en pathologie bij neuro-acute, -vasculaire, - traumatische en -infectieuze aandoeningen
• Normaalwaarden en afwijkende waarden bij vitale functies en ritmebewaking
• Somatisch gerichte interventies bij acute en of levensbedreigende situatie
• Psychosociale interventies bij epileptische interventies
• Richtlijnen en zorg-/behandelprotocollen
• Sociale kaart en netwerk
• Normaalwaarden en afwijkende waarden bij vitale functies en ritmebewaking
• Somatisch gerichte interventies bij acute en of levensbedreigende situatie
• Psychosociale interventies bij epileptische interventies
• Richtlijnen en zorg-/behandelprotocollen
• Sociale kaart en netwerk
Vaardigheden
• Uitvoeren en interpreteren van klinimetrie
• Multidisciplinair samenwerken in de acute fase
• Handelend optreden in acute situaties
• Direct, accuraat en doelgericht communiceren
• Omgaan met ethische dilemma’s
• Verpleegkundig leiderschap op gebied van innovatie, kwaliteit (EBP), coördinatie van zorg, inspireren en coachen van het team
• Multidisciplinair samenwerken in de acute fase
• Handelend optreden in acute situaties
• Direct, accuraat en doelgericht communiceren
• Omgaan met ethische dilemma’s
• Verpleegkundig leiderschap op gebied van innovatie, kwaliteit (EBP), coördinatie van zorg, inspireren en coachen van het team
Gedrag
• Anticipeert op en werkt actiegericht in acute situaties
• Is alert op risico’s en complicaties
• Is stressbestendig
• Is alert op ethische dilemma’s en maakt deze bespreekbaar
• Is alert op risico’s en complicaties
• Is stressbestendig
• Is alert op ethische dilemma’s en maakt deze bespreekbaar
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
De verwachting is dat de student aan het einde van de opleiding de EPA op
supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.
supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.