Acute opname/overname van een vitaal bedreigde pasgeborene op een HC-afdeling

Code

MK-opleiding-HCN-5

Type

kern

Omschrijving

Het betreft zorg verlenen aan een pasgeborene in de volgende context(en): 
• Een zieke, vitaal bedreigde pasgeborene, geboren tussen 24 en 42 weken die wordt opgenomen/overgenomen op een HCN afdeling 
• Een pasgeborene geboren tussen 24 en 32 weken zwangerschap die wordt gestabiliseerd en overgeplaatst naar een ICN 
• Een pasgeborene geboren vanaf 32 weken zwangerschap die onvoldoende op de geboden HC-therapie reageert, en overgeplaatst wordt naar een ICN. 
• De pasgeborene is respiratoir, circulatoir, metabool en /of neurologisch bedreigd 
• Vitale functies moeten worden bewaakt en/of ondersteund 

De activiteit omvat

• Voorbereiden van een opname en gereed maken van de opnameplaats, zoals couveuse/warmte bed, ademhalingsondersteuning, monitoring, uitzuigen, infuuspompen
• Overnamen van de pasgeborene van bijv. de kraamafdeling, andere zorginstelling
• Verzorgen van de eerste opvang en installatie van de vitaal bedreigde pasgeborene en op basis van de opname-indicatie starten met interventies aan de hand van het juiste protocol
• Afnemen van (delen van) de anamnese op prioriteit
• Meten, continu observeren en interpreteren van de vitale parameters van de pasgeborene met aandacht voor de zwangerschapsduur, prioriteiten stellen t.a.v. de planning en uitvoering en evaluatie van (acute) zorg
• Opvangen en begeleiden van ouders in een stresssituatie
• Toepassen van ondersteuning van een of meerdere vitale functies, en observeren van en anticiperen op het resultaat van deze ondersteuning
• Voorlichting geven over de behandeling en huidige gezondheidssituatie, de verwachtingen, de regels en gebruiken van de instelling en afdeling
• Interprofessioneel samenwerken in acute/ niet acute situatie met de neonatoloog, kinderarts, verpleegkundige specialist, ICNeonatologieverpleegkundige en transportteam ICN
• Inbrengen van gespecialiseerde neonatologieverpleegkundige expertise in het interprofessionele team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s

Voorwaardelijkheden
• Deze EPA kan worden gestart als MK-HCN-2 is toevertrouwd 
• Deze EPA kan worden afgerond als MK-HCN-3 is toevertrouwd 

Beperkingen

No content provided

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

• APGAR-score 
• Thompson-score 
• Invloed van een opname op de neonatale afdeling voor kind en ouders 
• Ziektebeelden en opname-indicaties voor een HCN 
• Geboortetrauma en impact ervan 
• Herkennen van afwijkende uiterlijke kenmerken 

Vaardigheden

• Onder tijdsdruk tijdens het observeren en handelen omgaan met informatieoverdracht van de arts of het ICN-team, prioriteiten stellen en de informatie op juiste wijze registreren 
• Onder tijdsdruk vaardigheden uitvoeren, zoals acute medicatie berekenen, klaarmaken en toedienen 
• Een zieker wordende pasgeborene en/ of complicaties herkennen en anticiperen op verslechtering van vitale functies, neurologisch gedrag 
• Herkennen van gedrag en afwijkende uiterlijke kenmerken van de pasgeborene en daarop anticiperen 
• Toepassen van de basiszorg na de geboorte in samenhang met de zorg voor vitale functies 
• Assisteren bij centrale en/of perifere IV-toegang, IV-bloedafname en anticiperen op bloeduitslagen 
• Toepassen van diverse vormen van ademhalingsondersteuning 
• NLS toepassen in onverwachte levensbedreigende situatie 
• Handelend optreden in acute situatie, overzicht houden en delegeren 
• Flexibiliteit t.a.v. veranderende omstandigheden en prioriteiten stellen in de zorg 
• Direct, accuraat en doelgericht communiceren 
• Herkennen van en omgaan met ethische dilemma’s, zoals bij Multi problematiek en/of niet intensiveren beleid 
• Verpleegkundig leiderschap op gebied van innovatie, kwaliteit (EBP), coördinatie van zorg, inspireren en coachen van het team 

Gedrag

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

De verwachting is dat de student aan het einde van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden. 
Edit | Back to EPA index