Zorg verlenen aan een (beademde) pasgeborene met één of meerdere vitaal bedreigde functies, reagerend op de geboden IC- therapie
Code
MK-opleiding-ICN-2
Type
kernOmschrijving
Het betreft zorg verlenen aan de pasgeborene in de volgende context:
- Een pasgeborene na een zwangerschapsduur van 24 tot 42 weken
- De vitaal bedreigde pasgeborene is prematuur, dysmatuur, predysmatuur, à
- terme en serotien en is opgenomen op de ICN
- De pasgeborene heeft een abdominale of cardiale operatie ondergaan en is
- in de postoperatieve/herstellende fase
- De vitale functies worden bewaakt en ondersteund en/of overgenomen
- met behulp van verschillende vormen van therapie, zoals (non)invasieve conventionele beademing en neuromonitoring (bijvoorbeeld aEEG, NIRS, LEM, en bijzondere/risicovolle medicatie)
- De pasgeborene reageert voldoende op de geboden IC-therapie en deze is in een afbouwende fase
De activiteit omvat
De activiteit omvat
- Afnemen van (delen van) de anamnese op prioriteit
- Meten, continu observeren, diagnosticeren en interpreteren van de vitale
functies en neurologische controles in het kader van de acute aandoening
en op basis hiervan handelen en evalueren
- Invullen scorelijsten op prioriteit, interpreteren van de gegevens en op basis
hiervan handelen
- Opvangen naasten rondom de vitaal bedreigde pasgeborene
- Prioriteren, uitvoeren en evalueren van complexe verpleegkundige
intensieve care aan een ernstig bedreigde pasgeborene
- Continu observeren van de vitaal bedreigde pasgeborene met betrekking
tot het optreden van risico’s; deze interpreteren en op basis hiervan
handelen
- Prioriteren, organiseren, delegeren en coördineren van de zorg rond de
stabiele complexe ICN-patiënt
- Toepassen NLS/APLS
- Herkennen en bespreken van ethische dilemma’s
- Ondersteunen van de ouders bij besluitvorming met behulp van shared
decision making
- Voorlichten geven aan en begeleiden van ouders met betrekking tot een
vitaal bedreigde pasgeborene op de ICN
- Zorgdragen voor en ondersteunen van het medisch beleid
- Zorgdragen voor ontwikkelingsgerichte en gezinsgerichte zorg
- Zorg verlenen aan kinderen met verschillende vormen van
ademhalingsondersteuning
- Toedienen van risicovolle medicatie
- Verlenen van postoperatieve zorg; neuromonitoring
- Interprofessioneel samenwerken in de acute situatie en zorgdragen voor
gezamenlijke besluitvorming rondom medische en verpleegkundige
problemen bij de zorg voor een ernstig zieke pasgeborene
- Overdragen van zorg (SBARR-methodiek) naar andere disciplines of andere setting en samenwerken met collega’s binnen de instelling en het netwerk,
zoals neonatoloog, neonatologieverpleegkundige, verpleegkundig specialist
- Inbrengen van gespecialiseerde intensivecare-neonatologieverpleegkundige
expertise in het interprofessioneel team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
Beperkingen
Deze EPA kan worden afgerond als MK-ICN-1 is toevertrouwd
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
- NLS/EPALS-richtlijnen
- Invloed en gevolgen van een (langdurige-) en/of zeer bedreigende ziekte
van een pasgeborene en IC-opname op naasten
- Ziektebeelden waarbij meerdere vitale functies bedreigd kunnen zijn, zoals
BPD (CLD), congenitale (hart)afwijkingen, IRDS, neonatale asfyxie, sepsis, ODB, neurologische stoornissen als PVL, IVH, PHVD, convulsies, hemodynamische problematiek zoals hypo- en hypertensie
- Non-invasieve beademing zoals nCPAP, NIPPV
- Conventionele beademing
- Neuromonitoring, zoals aEEG, NIRS, LEM
- Risico’s van en interacties tussen meerdere vitaal bedreigde functies
- Postoperatieve zorg rond abdominale en cardiochirurgie in herstellende
fase
- (Farmaco)therapie en behandelingen zoals met prostaglandines, antibiotica,
anti-epileptica, CFM, inotropie, sedativa, analgetica, therapeutische
hypothermie
- Observatie scores: Sarnat en Thompson-score
- Ethiek en ethische dilemma’s bij langdurige intensive care zorg
Vaardigheden
- Verpleegkundig rekenen: medicatie berekenen, klaarmaken en toedienen
- Herkennen en anticiperen op respiratoire veranderingen door aanpassen van instellingen van de beademingsmachine en/of overnemen van de
respiratie d.m.v. handmatige beademing m.b.v. neotee of JR of
kapbeademing
- (Intratracheaal) uitzuigen van de instabiele patiënt
- Assisteren bij inbrengen thoraxdrainage
- Herkennen van en anticiperen op hemodynamische instabiliteit met behulp
van vulling en inotropie
- Herkennen van en anticiperen op ritmestoornissen
- Herkennen van en anticiperen op bloedingen en stollingsstoornissen
- Assisteren bij inbrengen centrale en arteriële lijnen
- Anticiperen op calamiteiten, zoals het toepassen van NLS/EPALS, ABCDE-
methodiek
- Opbouwen, kalibreren, instellen van en werken met apparatuur t.b.v.
therapeutische hypothermie
- Herkennen van en anticiperen op insulten
- Opbouwen, kalibreren, instellen van en werken met apparatuur t.b.v.
Neuromonitoring en NIRS inclusief interpreteren van metingen
- Adequaat reageren op afwijkende bloeduitslagen bij de stabiele ICN-patiënt
Gedrag
- Herkennen van en omgaan met ethische dilemma’s
- Herkennen van en anticiperen op lichamelijk en psychosociale
problemen/veranderingen (bij ouders), interpreteren van de gegevens en
op basis daarvan handelen en evalueren
- Interprofessioneel samenwerken rondom de vitaal bedreigde pasgeborene
- Verpleegkundig leiderschap op het gebied van innovatie, kwaliteit,
coördinatie van verpleegkundige zorg aan vitaal bedreigde kinderen, EBP en begeleiden van het team
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
De verwachting is dat de student aan het einde van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.