Zorg verlenen aan een kraamvrouw in een voorspelbare situatie
Code
MK-opleiding-OBS-5
Type
kernOmschrijving
De betreft een (kwetsbare) kraamvrouw vanaf post placentaire fase tot en met 6 weken na de bevalling.
De activiteit omvat
• Opvangen van de kraamvrouw en haar naasten
• Afnemen van een obstetrische anamnese
• Meten van de vitale functies bij de kraamvrouw middels MOEWS, interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Meten van de obstetrische parameters (zoals vaginaal bloedverlies, afscheiding, pijn en stand fundus), interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Prioriteren, uitvoeren en evalueren van de verpleegkundige zorg aan de hand van het gemaakte verpleegplan
• Zorg inrichten op basis van het functioneren van kraamvrouw op somatisch, psychisch, maatschappelijk en spiritueel gebied
• Voorlichting en advies geven aan de kraamvrouw over lichamelijke verzorging/ADL en voeding tijdens de kraamperiode
• Voorlichting, advies en begeleiding geven bij borst- en kunstvoeding
• Ondersteunen van het medisch beleid
• Organiseren en coördineren van obstetrische zorg
• Overdragen van zorg aan en samenwerken met andere professionals binnen de keten (zoals kraamverzorgende, verloskundige en huisarts)
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige obstetrische expertise in het interprofessioneel team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
• Afnemen van een obstetrische anamnese
• Meten van de vitale functies bij de kraamvrouw middels MOEWS, interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Meten van de obstetrische parameters (zoals vaginaal bloedverlies, afscheiding, pijn en stand fundus), interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Prioriteren, uitvoeren en evalueren van de verpleegkundige zorg aan de hand van het gemaakte verpleegplan
• Zorg inrichten op basis van het functioneren van kraamvrouw op somatisch, psychisch, maatschappelijk en spiritueel gebied
• Voorlichting en advies geven aan de kraamvrouw over lichamelijke verzorging/ADL en voeding tijdens de kraamperiode
• Voorlichting, advies en begeleiding geven bij borst- en kunstvoeding
• Ondersteunen van het medisch beleid
• Organiseren en coördineren van obstetrische zorg
• Overdragen van zorg aan en samenwerken met andere professionals binnen de keten (zoals kraamverzorgende, verloskundige en huisarts)
• Inbrengen van gespecialiseerde verpleegkundige obstetrische expertise in het interprofessioneel team: kennis overdragen, advies en instructie geven en begeleiden van collega’s
Beperkingen
No content provided
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
• Lichamelijke, psychische en sociale veranderingen bij de kraamvrouw in het 1ste jaar na de bevalling
• Kwetsbare kraamvrouw
• Lactatie
• Borst- en kunstvoeding
• Normaalwaarden van vitale functies en obstetrische parameters
• Gezinsgerichte zorg
• Protocollen en werkafspraken binnen het ziekenhuis over de zorg voor de kraamvrouw
• Veranderde seksualiteit tijdens het 1ste jaar na de bevalling
• Religie, cultuur en spiritualiteit
• Kwetsbare kraamvrouw
• Lactatie
• Borst- en kunstvoeding
• Normaalwaarden van vitale functies en obstetrische parameters
• Gezinsgerichte zorg
• Protocollen en werkafspraken binnen het ziekenhuis over de zorg voor de kraamvrouw
• Veranderde seksualiteit tijdens het 1ste jaar na de bevalling
• Religie, cultuur en spiritualiteit
Vaardigheden
• Handelen volgens de op dat moment geldende wet- en regelgeving rondom kraamzorg
• Anticiperen op calamiteiten (BLS, ABCDE-methodiek)
• Protocollair werken
• Grenzen aangeven
• Alert zijn op en bespreekbaar maken van ethische dilemma’s
• Direct, accuraat en doelgericht communiceren, motiverende gespreksvoering
• Interprofessioneel samenwerken
• Gezamenlijke besluitvorming
• Verlenen van consult bij patiënt op andere werkeenheid
• Waarnemen en herkennen van lichamelijke en psychosociale veranderingen, interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Bepalen van de urgentie
• Methodisch rapporteren
• Overdragen van zorg volgens de SBARR-methode
• Proactief handelen
• Alert zijn op risico’s en complicaties
• Anticiperen op mogelijke veranderingen in de situatie
• Anticiperen op calamiteiten (BLS, ABCDE-methodiek)
• Protocollair werken
• Grenzen aangeven
• Alert zijn op en bespreekbaar maken van ethische dilemma’s
• Direct, accuraat en doelgericht communiceren, motiverende gespreksvoering
• Interprofessioneel samenwerken
• Gezamenlijke besluitvorming
• Verlenen van consult bij patiënt op andere werkeenheid
• Waarnemen en herkennen van lichamelijke en psychosociale veranderingen, interpreteren van de gegevens en op basis daarvan handelen
• Bepalen van de urgentie
• Methodisch rapporteren
• Overdragen van zorg volgens de SBARR-methode
• Proactief handelen
• Alert zijn op risico’s en complicaties
• Anticiperen op mogelijke veranderingen in de situatie
Gedrag
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
De verwachting is dat de student aan het einde van de opleiding de EPA op supervisieniveau 4 toevertrouwd kan worden.