Coördineren van zorg en uitvoeren van omloopwerkzaamheden bij specialistische operatieve zorg bij kinderen

Code

MO-opleiding-OA-19

Type

specifiek

Omschrijving

Het betreft het analyseren, voorbereiden, organiseren/plannen, uitvoeren/delegeren van operatieve zorg op basis van klinisch redeneren bij het omlopen bij specialistische kinderchirurgie. 

De activiteit omvat

• Analyseren van omloopwerkzaamheden a.d.h.v. het operatiedagprogramma/ kind 
• Klaarzetten, controleren en bedrijfsklaar maken van de OK met geavanceerde medische hulpmiddelen afgestemd op het kind 
• Voorbereiden en controleren van de OK-tafel afgestemd op het kind 
• Overtillen en positioneren van het kind op de OK-tafel samen met het operatieteam 
• Opstellen, instellen, aansluiten en bedienen van geavanceerde apparatuur 
• Volgen van en inspelen/anticiperen op veranderend operatieverloop met grote kans op complicaties 
• Communiceren met andere disciplines op de OK (CSA, dagcoördinator/dagplanner, anesthesie, röntgen, etc.) 
• Verzorgen van de operatiewond en van basis en geavanceerde drains en drainagesystemen 
• Delegeren van taken en aansturen van collega’s 
• Communiceren met, begeleiden, opvangen van naasten van het kind 
• Participeren in en proactief vragen stellen tijdens perioperatieve overlegmomenten 
• Uitvoeren van warmtemanagement bij kinderen 
• Uitvoeren van de telprocedures IGDH op basis van (verwacht) operatieverloop 
• In kaart brengen van bloedverlies 

Beperkingen

• Deze EPA kan worden afgerond wanneer MO-OA-9 is toevertrouwd 

Voorwaardelijkheden (EPA"s)

CanMeds

  • Vakinhoudelijk handelen
  • Communicatie
  • Samenwerking
  • Kennis en wetenschap
  • Maatschappelijk handelen
  • Leiderschap
  • Professionaliteit

Kennis

• Anatomie, fysiologie en pathologie bij kinderen m.b.t. specialistische kinderchirurgie 
• Lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van kinderen 
• Operatieprotocollen t.a.v. specialistische kinderchirurgie 
• Ziekenhuis- en afdelingsprotocollen t.a.v. omgaan met kinderen, warmtemanagement, positioneren 
• Medische techniek van geavanceerde medisch hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie 

Vaardigheden

• Verzamelen van materialen afgestemd op het operatiedagprogramma/ kind m.b.t. specialistische kinderchirurgische operatieve zorg 
• Communiceren en centraal stellen van kinderen en empathie en respect tonen 
• Communiceren met en empathie en respect tonen naar ouders 
• Klinisch redeneren m.b.t specialistische kinderchirurgie 

Gedrag

• Zelfstandig initiatief nemen en prioriteiten stellen bij acute en veranderende zorgsituaties bij specialistische kinderchirurgie 
• Zelfstandig alternatieven aanbieden van geavanceerde medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie 
• Proactief hulp bieden aan het anesthesieteam bij complicaties bij specialistische kinderchirurgie 
• Initiatief nemen bij afwijken van het protocol en vastgestelde procedures 

Informatie bronnen voortgang

Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.

Fase & niveau

Dit is een specifieke EPA. De verwachting is dat de student na afronding van de kernEPA’s de EPA toevertrouwd kan worden op supervisieniveau 4. 
Edit | Back to EPA index