Coördineren van zorg en uitvoeren van instrumenteel technische werkzaamheden bij specialistische operatieve zorg bij kinderen
Code
MO-opleiding-OA-20
Type
specifiekOmschrijving
Het betreft het analyseren, voorbereiden, organiseren/plannen, uitvoeren/delegeren van operatieve zorg op basis van klinisch redeneren en instrumenteel technische werkzaamheden bij specialistische kinderchirurgie.
De activiteit omvat
• Analyseren van instrumenteel technische taken a.d.h.v. het operatiedagprogramma/ kind m.b.t specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Voorbereiden van de operatieprocedure
• Opdekken van instrumententafels met instrumenten en materialen
• Controleren van specifieke instrumenten en materialen (geavanceerde disposables) op kwantiteit en kwaliteit
• Aangeven van specifieke instrumenten, materialen (disposables) en implantaten
• Inspelen op acuut veranderend operatieverloop en complicaties
• Delegeren van werkzaamheden aan de omloop in acuut en veranderend operatieverloop en complicaties
• Communiceren met het operatieteam
• Uitvoeren van telprocedures IGDH
• Voorbereiden van de operatieprocedure
• Opdekken van instrumententafels met instrumenten en materialen
• Controleren van specifieke instrumenten en materialen (geavanceerde disposables) op kwantiteit en kwaliteit
• Aangeven van specifieke instrumenten, materialen (disposables) en implantaten
• Inspelen op acuut veranderend operatieverloop en complicaties
• Delegeren van werkzaamheden aan de omloop in acuut en veranderend operatieverloop en complicaties
• Communiceren met het operatieteam
• Uitvoeren van telprocedures IGDH
Beperkingen
• Deze EPA kan worden afgerond wanneer MO-OA-10 en 12 zijn toevertrouwd
Voorwaardelijkheden (EPA"s)
CanMeds
- Vakinhoudelijk handelen
- Communicatie
- Samenwerking
- Kennis en wetenschap
- Maatschappelijk handelen
- Leiderschap
- Professionaliteit
Kennis
• Anatomie, fysiologie en (meest voorkomende) pathologie bij kinderen
• Lichamelijke en geestelijke ontwikkeling bij kinderen
• Operatieprotocollen, ziekenhuis- en afdelingsprotocollen m.b.t. specialistische kinderchirurgie
• Medische techniek van geavanceerde medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie
• Complicaties tijdens operaties en mogelijke oplossingen bij specialistische kinderchirurgie
• Instrumentenleer kinderchirurgie (benaming, doel, functie, werkwijze)
• Medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie
• Proces klinisch redeneren m.b.t. specialistische kinderchirurgie
• Lichamelijke en geestelijke ontwikkeling bij kinderen
• Operatieprotocollen, ziekenhuis- en afdelingsprotocollen m.b.t. specialistische kinderchirurgie
• Medische techniek van geavanceerde medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie
• Complicaties tijdens operaties en mogelijke oplossingen bij specialistische kinderchirurgie
• Instrumentenleer kinderchirurgie (benaming, doel, functie, werkwijze)
• Medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgie
• Proces klinisch redeneren m.b.t. specialistische kinderchirurgie
Vaardigheden
• Verzamelen van materialen afgestemd op het operatiedagprogramma/ kind m.b.t specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Opdekken van specifieke instrumenten en medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Desinfecteren en afdekken bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Ongevraagd aangeven en alternatieven aanbieden van specifieke instrumenten en materialen bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Prioriteiten stellen en handelen bij acute en veranderende peroperatieve zorgsituaties bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Communiceren en centraal stellen van het kind en empathie en respect tonen naar ouders/begeleiders
• Klinisch redeneren m.b.t specialistische kinderchirurgie
• Opdekken van specifieke instrumenten en medische hulpmiddelen bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Desinfecteren en afdekken bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Ongevraagd aangeven en alternatieven aanbieden van specifieke instrumenten en materialen bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Prioriteiten stellen en handelen bij acute en veranderende peroperatieve zorgsituaties bij specialistische kinderchirurgische operatieve zorg
• Communiceren en centraal stellen van het kind en empathie en respect tonen naar ouders/begeleiders
• Klinisch redeneren m.b.t specialistische kinderchirurgie
Gedrag
Informatie bronnen voortgang
Om de voortgang te monitoren en de activiteit toe te vertrouwen worden meerdere observaties uitgevoerd, door meerdere observatoren en zijn er verschillende informatiebronnen gebruikt, waaronder minimaal een observatie in de praktijk van het uitvoeren van de toe te vertrouwen activiteit.
Fase & niveau
Dit is een specifieke EPA. De verwachting is dat de student na afronding van de kernEPA’s de EPA toevertrouwd kan worden op supervisieniveau 4.